Welke type accu's bestaan er voor de scootmobiel

Over het algemeen heb je twee soorten accu’s voor de scootmobiel: een AGM accu (Absorbed Glassmat) en een GEL accu. Beide accu’s zijn zogeheten gel-accu’s en vallen in de categorie: ‘droge accu’. Het zijn normale loodaccu’s waarbij het vloeibare accuzuur is vervangen door een accuzuur op gelbasis. Het voordeel hiervan is dat de accu in elke gewenste positie geplaatst kan worden zonder rekening te hoeven houden met kans op lekkage van het accuzuur. Een droge accu gaat onder normale omstandigheden veel langer mee dan een ‘gewone’ accu. Dat kan wel oplopen tot drie maal langer. Het verschil tussen een AGM en GEL accu zit met name in de kwaliteit.

Wat zijn de verschillen tussen de AGM en GEL accu?

In AGM accu’s wordt het elektrolyt op zijn plaats gehouden door middel van een scheidingsvlies. Deze accu’s worden dan ook wel vliesaccu’s genoemd. Het vlies bestaat uit een matje van glasvezel en werkt als een spons. De werking is gebaseerd op de capillaire eigenschappen van het vlies. De accu’s kunnen worden uitgevoerd met zeer dunne scheidingsvliezen, waardoor de interne weerstand laag is. Dat betekent dat bij een kleine omvang een hoog vermogen kan worden bereikt, waardoor dit type een ideale accu is voor veel diverse toepassingen.

Bij een GEL accu worden bepaalde siliconensamenstellingen aan het zuur toegevoegd.  Hierdoor verandert het elektrolyt in een geleiachtige substantie die niet kan lekken. Het zuurstofgas maakt kanaaltjes in de gel, lopen de van de positieve naar de negatieve plaat. Daar komt het in contact met het waterstofgas en recombineert het tot water. GEL accu’s hebben een uitstekende capaciteit; ze zijn door de hogere zuurweerstand ook geschikt als startaccu. GEL accu’s kunnen ook nog goed functioneren bij een te hoge ontlading, d.w.z. wanneer accu is ontladen tot 20% van de nominale capaciteit. De zuurwaarde in de GEL accu is lager en daardoor kan deze accu meer ladingen hebben gedurende de levensduur dan de AGM.

Welke accu is geschikt voor jouw scootmobiel?

Dat is helemaal afhankelijk van wat je nodig hebt. De GEL accu is over het algemeen wat duurder in aanschaf dan de AGM accu. Op de langere termijn is de GEL accu wel beter dan de AGM accu, omdat hij langer méér ladingen kan verdragen. De levensduur van je accu is daarnaast weer afhankelijk van het gebruik van de scootmobiel en de laadfrequentie. Overigens zegt de prijs van een accu alléén weer niets over de actieradius: je rijdt op een AGM accu dezelfde afstand per rit als op een GEL accu. Heb jij de scootmobiel alleen nodig voor kortere ritten, dan is de capaciteit jouw accu (de actieradius, oftewel hoever kun je rijden op een volgeladen accu?) minder belangrijk.

En zo zie je dat je veel vragen moet beantwoorden om tot de conclusie te komen welke accu voor jouw situatie het meest geschikt is. Laat je bij de aanschaf van een scootmobiel of nieuwe accu goed informeren, maar beried je dus ook zelf goed voor. Anders koop je wellicht een accu die niet past bij jouw situatie en geef je misschien te veel geld uit.

Kijk bij het uitkiezen van de juiste accu naar de capaciteit welke wordt uitgedrukt in ampère uren (Ah). Zonder helemaal in de techniek te duiken, komt het erop neer dat hoe meer ampère uren jouw accu leveren kan, des te verder jij kan komen met jouw scootmobiel. Onderstaand schema geeft een beetje inzicht in wat je kunt verwachten aan te rijden kilometers:

  • 10 Ah t/m 22 Ah   : circa 12 – 24 kilometer
  • 23 Ah t/m 40 Ah   : circa 24 - 35 kilometer
  • 41 Ah t/m 75 Ah   : circa 35 - 50 kilometer
  • 76 Ah t/m 100 Ah : circa 50 - 70 kilometer

De eerste groep (10-22 Ah) vindt je vaak in opvouwbare scootmobielen. Deze worden over het algemeen gebruikt voor kleine ritjes. De andere groepen vindt je terug in de grotere scootmobielen.

Let bij het aanschaffen van een nieuwe accu voor jouw scootmobiel er wel op dat de nieuwe accu qua formaat past in jouw scootmobiel. En niet elke oplader is geschikt voor elke accu. Zo kan het dus zijn dat je ook een nieuwe oplader moet kopen voor jouw nieuwe accu.

Tips voor een langere levensduur van de accu

  • Rijdt de accu bij voorkeur niet helemaal leeg.
  • Laadt de accu op in een droge ruimte en bij een niet te lage tempereatuur (minimaal +10 graden Celsius).
  • Laadt de accu elke nacht op: ongeacht je gebruik van die dag. De druppellader zorgt ervoor dat de accu nimmer ‘overladen’ wordt.